18 اکتبر 2023 - مطالعه ی جدید منتشر شده درBMC Endocrine Disorders ، نشان داد که شاخص گلوکز تری گلیسیرید بالا در دیابت خودایمنی نهفته بابیماری مزمن کلیوی شدید مرتبط است.

مقاومت به انسولین(IR) یکی از عوامل خطر برای بیماری مزمن کلیه (CKD) و دیابت است. شاخص تری گلیسیرید-گلوکز (TyG) یک نشانگر جایگزین قابل اعتماد برای مقاومت به انسولیندر نظر گرفته می شود. محققان ارتباط بین شاخص TyG و شدتCKD را در بیماران مبتلا به دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان(LADA) بررسی کردند.

این مطالعه مقطعی با شرکت 288 بیمار مبتلا به LADA در بخش غدد یک بیمارستان بین ژانویه 2018 و ژانویه 2022 انجام شد.

برای محاسبه ی شاخص گلوکز تری گلیسرید یاTyG ، ابتدا حاصلضرب تری گلیسرید(بر حسب میلی گرم بر دسی لیتر) در قند خون ناشتا(بر حسب میلی گرم در دسی لیتر)،تقسیم بر عدد 2 را محاسبه و سپس از این مقدار لگاریتم طبیعی(Ln) می گیریم.

همه افراد بر اساس وجود یا عدم وجود بیماری مزمن کلیوی به یک گروهLADA بعلاوه ی CKD یا یک گروه  LADAبدون CKD، تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل همبستگی، تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک و تجزیه و تحلیل منحنی ویژگی های عملیاتی گیرنده انجام شد.

نتایج

در مجموع 130 نفر (45.1درصد) از شرکت کنندگان مبتلا به بیماری مزمن کلیوی شناسایی شدند. در مقایسه با گروه بدون CKD، گروه CKD طول مدت بیماری طولانی تری داشتند و نسبت افراد سیگاری در این گروه بیشتر بود. احتمال ابتلا به فشار خون بالا و داشتن کراتینین سرم بالا، تری گلیسیرید بالا، کلسترول بالا، افزایش کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی، افزایش قند خون ناشتا، افزایش میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمینی اسید اوریک (eGFR) و افزایش سطوح TyG و همچنین سطوح پایین تر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا در بیماران گروه CKD بیشتر بود( Pبرای همه کمتر از 0.05).

رابطه ی مثبت بین شاخص TyG و نسبت آلبومین/کراتینین ادراری، معنی دار بود (= r0.249، = P0.010).

همچنین بین شاخص TyG وeGFR ، پس از تعدیل عوامل مداخله گر، همبستگی معنی داری وجود داشت(r=0.211- و P= 0.034). مقدار مساحت زیر منحنی شاخص TyG برابر با 0.708 بود (95% فاصله اطمینان: 0.61-0.81، P < 0.001).

محققان گفتند: شاخص TyG به طور قابل توجهی با شدت CKD در بیماران مبتلا به LADA مرتبط است. این نتیجه گیری از کاربرد بالینی شاخص TyG برای ارزیابی بیماری کلیوی در بیماران مبتلا بهLADA  پشتیبانی می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/high-triglyceride-glucose-index-in-latent-autoimmune-diabetes-linked-with-severe-ckd-118948